گوگل بات چیست؟

عناوین محتوا

من هر وقت به گوگل بات فکر میکنم به نظرم یک ربات بانمک است که سر تا سر وب را میچرخد تا صفحات جدید دنیای ناشناخته را پیدا و بعد ایندکس کند. این واقعا ناامید کننده است که گوگل بات، فقط یک برنامه ی کامپیوتری است که توسط گوگل طراحی شده و صفحات وب را ایندکس میکند. اگر میخواهید راجب عملکرد گوگل بات بیشتر بدانید با تیم سئو اینجا همراه باشید.

ربات گوگل؟ خزنده؟ عنکبوت؟ پس چیه؟

همه ی این کلمات درباره ی توصیف ربات گوگل درست است. ربات های گوگل، سایت ها را از طریق لینک ها میخزند. هربار که محتوا یا صفحه جدیدی ساخته میشود ربات های گوگل آنها را میخوانند تا تصمیم بگیرند که این صفحه باید ایندکس شود یا نه؟

ایندکس در واقع مغز گوگل هست. گوگل، کراولر (خزنده) های خودش را از میلیون ها کامپیوتر به سمت صفحات وب می فرستد تا صفحات جدید را پیدا کنند و ببینند داخل آنها چه هست. پس گوگل بات یک خزنده یا ربات گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر است.

گوگل بات چگونه کار میکند؟

گوگل بات از نقشه سایت و دیتا بیس لینکها برای پیدا کردن قدم های بعدی استفاده میکند. هربار که عمل خزش در سایت انجام میشود و ربات های خزنده یک لینک جدید پیدا میکنند، آن را به لیست آنچه که برای بعد باید کراول کنند اضافه میکنند. هربار که گوگل بات به یک لینک تغییر یافته یا لینک شکسته برخورد کند آن را در ذهن می سپارد تا دوباره آن لینک را آپدیت کند.

برنامه گوگل بات مشخص میکند که هر چند وقت یکبار عمل خزیدن انجام بشود. برای اینکه از درست بودن عمل خزیدن در سایتتان مطمئن شوید لازم است crawlability سایت را چک کنید. Crawlability یعنی سایت شما امکان خزیدن را داشته باشد.

گوگل بات چیست؟ و چگونه سایت را میخزد

انواع گوگل بات

ما گوگل بات های زیادی داریم که هرکدام کار خاصی را انجام میدهد. مثلا ربات AdSense کیفیت تبلیغات را چک میکند درحالی که بات Mobile Apps برای چک کردن برنامه های موبایل به کار میرود.

گوگل بات چگونه سایت ما را کراول میکند؟

برای اینکه ببینیم خزنده ی گوگل هر چند وقت یکبار سایت را خزش میکنند، میتوانیم بخش crawl گوگل سرچ کنسول را باز کنیم. اگر میخواهید اقدامات پیشرفته، درباره ی بهینه سازی عملکرد کراولرهای وب ساتتان انجام دهید از ابزارهایی مانند Kibana یا SEO Log Files Analyzer استفاده کنید.

گوگل آدرس های IP که ربات های مختلف استفاده میکنند را منتشر نمیکنند چون این آدرس ها تند تند عوض میشوند. برای اینکه مطمئن شوید که یک گوگل بات واقعی سایت شما را کراول کرده میتوانید از آدرس IP معکوس استفاده کنید. اسپمرها به راحتی اسم user_agent را برمیدارند ولی نمیتوانند آدرس IP را بردارند.

شما همچنین از فایل robots.txt هم میتوانید استفاده کنید تا ورود بخشی از ربات های گوگل را به بعضی از صفحات سایت ببندید. در استفاده از این فایل خیلی مراقب باشید چون اگر درست استفاده نکنید ممکن است دیگر هیچ گوگل باتی سایت شما را ایندکس نکند.

گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای مهم در قابلیت خزیدن یا همان crawlability است; بنابراین میتوانید ببینید که گوگل بات چطور سایت شما را میخزد. شما با این ابزار، میتوانید لیست ارورهایی که کراولرها شناسایی کردند را ببینید تا آنها را درست کنید. گوگل سرچ کنسول همچنین به شما این امکان را میدهد تا درخواست دوباره خزیدن سایت را بکنید.

گوگل بات و تاثیر آن در سئو

بهینه سازی گوگل بات

اینکه از گوگل بات ها بخواهید سریع تر سایت شما را بخزند یک فرآیند نسبتا فنی است. این فرآیند، مانع های فنی که از کراول کردن و دسترسی به کل سایت شما جلوگیری میکند را از سر راهتان برمیدارد. با اینکه این یک فرآیند فنی است اما شما باید با آن آشنا شوید. اگر کراولرها به درستی سایت شما را نخزند آن وقت صفحات سایت ایندکس نمیشود و در نهایت هیچ رتبه ای هم از طرف گوگل نمی گیرند.

نتیجه گیری

گوگل بات یک ربات کوچک است که به سایت ها سر میزند. اگر شما به طور مرتب، محتواهای تازه منتشر کنید این ربات کوچک بانمک، بیشتر سایت شما را میخزد. هر وقت تغییرات بزرگی در سایت خود ایجاد کنید گوگل بات سایت شما را ایندکس میکند تا رتبه بهتری در صفحه نتایج بگیرید و سئو سایت مناسبی داشته باشید.

سمیرا حسن آبادیمشاهده نوشته ها

وقتی دست های یک پیانیست روی پیانو قرار میگیرد یک قطعه موسیقی دل نشین می سازد. مدیر محتوا هم کافی است دست به صفحه کلید شود. متن شاهکاری خلق می کند تا بر دل همگان نشیند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت سئوسفارش سئوتماس با سئواینجا